نژاد سگ نگهبان

سگ نگهبانی روت وایلر

سگ نگهبانی روت وایلر

سگ نگهبانی روت وایلر

یک نژاد سگ نگهبان می‌باشد که خاستگاه آن به کشورآلمان و شهر روتوایل بازمی‌گردد. در گذشته این سگ روت وایل جهت محافظت از احشام توسط گله دارها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدها صفات پسندیده این نژاد روت وایلر، آن را به عنوان سگ نگهبان به خوبی مطرح کرد. ارتفاع سگ نر روت وایل ۶۰ تا ۶۸ سانتی متر و ارتفاع سگ ماده روت وایل ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر می‌باشد. این سگ دارای گردنی قوی، سری پهن، گوش‌هایی کوچک و پوششی به رنگ سیاه و خرمایی می‌باشد. این سگ نجابت و هنرمندی را توأم داراست. دمش کوتاه و افقی است.  سگ  روت وایل همیشه آماده دفاع از صاحبش می‌باشد. خیلی وقت‌شناس است  سگ روت وایل زمان انجام وظیفه و ترک خدمت را به خوبی تشخیص می‌دهد. با اینکه ذاتاً خشن نیست ولی در عین حال در مقابل دشمن خطرناک است. نسبت به صاحبش همیشه مهربان و باوفا است. اطفال را دوست دارد. حافظه‌ای قوی دارد و آموخته‌هایش را هیچ‌گاه از یاد نمی‌برد. زندگی صمیمی را دوست دارد و با وجود سنگینی وزنش حرکات سریعی دارد سابقه این نژاد به امپراطوری رومن بازمی‌گردد. روتوایلر ۴۲ دندان به صورت کامل را دارد از این رو از ویژگی‌های این سگ فرمول دندانی کامل آن می‌باشد. سگ روت وایلر درجنگ خونین مورد استفاده قرارمیگیرد و یکی ازبهترین سگ‌هاست  سگ روتوایلر در حدود ۸ الی ۱۰ سال عمر میکند.

سگ های روتوایلر بسیار قوی هستند و به راحتی آموزش می بینند. سر آن ها طول متوسطی دارد و بین دو چشم فاصله نسبتا زیادی است روتوایلر را تا قرن ۱۹ به شیوه ی سنتی و برای اهداف گفته شده پروش می‌دادند تا زمانی که راه آهن برای انتقال احشام جایگزین شد. امروزه از سگ نگهبانی روت وایلر به عنوان سگ جستجوگر، راه یاب برای افراد نابینا، سگ نگهبان و سگ پلیس استفاده می‌شود. در این نژاد توازن، پایداری، تناسب، هوش و قدرت بدنی بسیار بارز استروتوایلر ها سگ‌هایی تعلیم پذیر، با صاحب خود مهربان و علاقمند جستجو کردن و نگهبانی هستند. سگ های این نژاد بسیار قدرتمند بوده و اگر درست تربیت نشوند، بسیار خطرناک خواهند بود بهتر است کسانی روتوایلر نگهدارند که حوصله تربیت کردن آن را داشته باشند در غیر این صورت می‌توانند برای صاحبشان مشکل ساز شوند.

روتوایلر‌های نگهبان  دارای بیماری‌های خاص و نگران کننده نیستند. مانند اکثر نژاد های بزرگ بایستی از تولگی توجه به مفصل لگنی–رانی داشت و در زمان های مشخص از آن ها رادیوگرافی کرد تا مطمئن شد دچار مشکل نیستند به تغذیه روتوایلر باید توجه کافی داشت، تغذیه مناسب و متعادل و جلوگیری از چاق شدن حیوان از مهم ترین مسائلی است که در هنگام نگهداری از این نژاد نگهبان باید به آن توجه نمود نژاد روتوایلر دارای پوشش دولایه، کوتاه، صاف و متراکم اند. طول پوشش بیرونی متوسط است که بر روی گردن، پاها و گوش‌ها کوتاه می‌شود و پوشش زیرین را تنها بر روی ران‌ها و گردن می‌توان یافت که مقدار آن مرتبط با آب و هوای محل زندگی آن‌هاست. پوشش آنها همیشه سیاه رنگ با خال‌های حنایی در نقاطی نظیر بالای چشم، اطراف پوزه، سینه و پاهاست است.

نوشته های مشابه